Карпати помилок не прощають!

Майже 30 років пройшло з трагедії на Свидовці, де загинуло чотири(!) з дев’яти туристів. Кожного року некролог Карпат поновлюється новими жертвами. Все ті ж самі проблеми. Неналежна підготовка учасників походу, їх легковажне і  недооцінене ставлення до зимових гір та відсутність достатнього фінансування у рятувальників. До вашої уваги переклад статті (російською) з журналу "Турист" 1990 року №№ 5-6, про трагедію з яка відбулась 26 січня 1990 року на схилах г. Близниця. Водночас і розвіємо багато міфів на цю тему, адже доводилось чути версії, що туристів накрила лавина, зірвалися з карнизу, пішли в похід без спальників і наметів і тим самим замерзли на підйомі.

Прочитайте та задумайтесь...

"Турист" 1990 рік №№ 5-6 оригінал (рос.)
Звістка про трагічну загибель біля Рахова, на відрогах хребта Свидовець чотирьох (з дев'яти!) учасників лижного походу першої категорії складності з міста Миколаєва, здавалося, могла наснитися лише в жахливому сні. Вона шокувала експертів, викликала спочатку повне здивування і навіть недовіру, мовляв, такого не може бути! Адже "одиничка", як любячи і, разом з тим, дещо поблажливо називають такий похід бувалі, досвідчені туристи, являє собою найпростіший маршрут, масу позитивних емоцій і відповідно мінімальний ризик для здоров'я учасників. А тут такий страшний результат!

Та й місце події - Карпати (НЕ Памір же!) - гори порівняно невисокі, вельми обжиті, "домашні", надають заблукалим мандрівникам таку кількість гірських хатин, кошар та інших господарських будівель на полонинах, що і пройти повз одну з них в разі якоїсь надзвичайної ситуації доволі важко, тут завжди можна зігрітися, обсушитись і перечекати негоду, живи хоч тиждень, якщо є продукти. Але, на жаль, страшна звістка була не сном, а жорстока реальність ... Пропонуємо вашій увазі розповідь-дослідження нашого спеціального кореспондента, який побував на Закарпатті, потім в Миколаєві. Ознайомився з документами, брав участь у розслідуванні, розмовляв з багатьма людьми, так чи інакше зіткнувшись з цією страшною і разом з тим безглуздою драмою.

УРОК ПЕРШИЙ

Розповідає керівник групи Миколаївського обласного туристичного клубу В. Коралов:

- За два місяці до походу я дізнався, що є група, яка збирається пройти на лижах в районі Карпат по маршруту м.Рахів - притулок "Перелісок", "Драгобрат", селище Ясіня ... Серед них двоє хороших знайомих - Віктор Спірідонов і Олена Філь. Решта - студенти кораблебудівного інституту. Три середи поспіль ми зустрічалися. Вивчали маршрут, готували спорядження. Напередодні походу двоє "відпали" (заміна двох учасників сталася за три дні до від'їзду! - В. X.). Нові члени групи не були заявлені. Думав дозаявити про них в телеграмі перед виходом ...

Але цього Коралов так і не зробив.

Отже, перше грубе порушення правил - заміна двох учасників А. Костенко і Д. Куліченко, записаних в маршрутній книжці і допущених до походу маршрутно-кваліфікаційною комісією, на Т. Добровольську і А. Кострюкова без узгодження з МКК ...

Про спорядження миколаївчан потрібно сказати окремо. Група на дев'ять учасників мала шестимісний намет. Мовляв, ночувати будемо з комфортом, в хатах по маршруту. З цієї ж причини, мабуть, на дев'ятьох виявилося вісім спальних мішків. Не було мотузок, примуса, лавинної лопати ...

У Львові група взяла на прокат лижі.

Прогулятися на таких лижах по парку або рівнині куди б не йшло. Але йти на них в гори, в багатоденний категорійний похід? ..

Відзначилися в Рахівській КРС, зробили запис в маршрутній книжці. І 22 січня піднялися до притулку "Перелісок". Провели заняття. В. Коралов показав, як гальмувати "плугом" на спусках, і покаталися в своє задоволення. (Словом, лижна підготовка більшості учасників залишала бажати кращого. - В. X.) На наступний день було похмуро. Трохи походили на лижах недалеко від притулку. 24 січня погода покращилася. О 9.30 ранку (Пізно! - В. X.) вийшли на маршрут, піднялися на гору Стару. Постійно йшли на лижах, а на спусках - без лиж.

Віктор Спірідонов вирішив зробити фото всієї групи лижників. До нього почали з'їжджатися, часто падаючи і регочучи учасники ... У цей момент Юля Пойм невдало спускаючись з невеликого схилу, впала, сильно вдарившись об кріплення лижі ...

Ті туристи що залишилися живими, по-різному описують травму Юлі. Сам В. Коралов в першій пояснювальній записці пише: "вдарилася об кріплення лижі і розсікла собі м'якоть в районі коліна". А двома днями пізніше вже стверджує, що вона "поранила коліно".

Наведемо ще одне свідчення. Тетяна Добровольська розповідає, що "під час спуску Юля важко поранила ногу в коліні". Пояснюю, чому робиться такий наголос на цю подію. Справа в тому, що висновок судмедексперта, зроблений вже, на жаль, на заледенілому трупі, безапеляційно: відкритий перелом колінної чашечки. Важка травма, яка потребує якнайшвидшої і кваліфікованої медичної допомоги!

У правилах проведення туристських спортивних походів, які зобов'язаний знати кожен, сказано: "Керівнику - вжити термінових заходів по доставці травмованого чи захворілого учасника до найближчого медичного закладу". Справді, адже травма об "залізо" могла заразити потерпілу правецем!

Але що робить група, її лідер В. Коралов?

Зрозуміло, Юлі промили і перев'язали рану, а потім з нею ж стали радитися, як бути далі ...

Не треба бути великим психологом, щоб знати заздалегідь відповідь юної студентки.

Їй дуже, дуже боляче, але і прикро за безглузду травму, що загрожує зірвати похід який так добре починався. Її гнітить думка, що вона підвела товаришів. І Юля готова йти далі, заглушаючи стогін, зчепивши зуби, на одних нервах. Як їй це вдавалося з розбитою колінної чашечкою, одному Богу відомо ... Швидше за Юлю буквально тягли на собі Віктор Спірідонов і Олена Філь. Але ніхто з них не розповість, як це було насправді. Холодними, байдужими до всього на світі знайдуть їх рятувальники під глибоким снігом чотири дні по тому ...

Керівник зобов'язаний при НС прорахувати всі варіанти виходу з кризової ситуації і вибрати оптимальний, найкращий. На жаль, в нашому випадку цього не сталося.

На обговореннях в Миколаєві В. Коралов говорив: "Було два варіанти - або спуститися в село Кваси, або піднятися до колиби (місцева назва гірської хатини). До хатинки - 2 години ходу. Думав, в крайньому випадку поставимо намет. О 15.00 вийшли. Юлю розвантажили, взяли рюкзак її спальник був у мене. Йшли пішки. Почали підйом. Пішов першим, щоб швидше знайти хатинку (її треба було шукати! - В. X.). На відрозі Малої Близниці поставив свій рюкзак для орієнтиру. Підійшли Альоша і Таня. Показав їм, де спуск. Йти від рюкзака до хати - 30 хвилин. (Ті, що врятувалися брели до неї більше двох годин.) Спуск пологий. Сказав, дочекайтеся Антона з Галею і спускайтеся, розведіть вогонь. Антон був в хвилинах тридцяти ходьби від нас, а Галя - близько години ... (Як бачимо, група неймовірно розтягнулася по хребту. - В. X. ).

Я спустився до останніх. Юлі допомагав йти Вітя Спірідонов. Вона пересувалася насилу. Взяв Віті рюкзак, три пари лиж. Стемніло, слідів не видно, та я їх і не шукав. Відчув, що втратив дорогу. Піднімався, вважаю, по оптимальному варіанту. Група йшла не слід у слід, кожен вибирав собі шлях.

Якби вони попросили зупинитися, я б щось зробив ... Опустився туман. Ми піднімалися до відрогу. Я бачив, що ми відхилилися, але не думав, що так далеко. Був упевнений, що знайдемо рюкзак. Коли піднялися, зрозумів, що вийшли вище на гребінь, і пішов шукати рюкзак. Темінь, густий туман. Ліхтарик світив слабо. Я відійшов від них буквально на два метри і тут же потрапив на край карнизу, оступився і полетів з трьома парами лиж, і Вітіним рюкзаком. Покотився, вдарився.

Коли зупинився, кричу - сюди не ходіть, тут небезпечно. Вони кричали у відповідь, але один одного ми не чули. Я почав рухатися, але повністю втратив орієнтування. У них залишився один рюкзак ... (І зовсім мало теплих речей. Розігріті, вони йшли в гору без нічого. - В. X.) Став ходити і наткнувся на Віті рюкзак. Витягнув спальник. Коли розвиднілося, вийшов через годину до хатинки. У ній знайшов тільки трьох осіб. Я послав їх шукати тих хто відстав, а сам відправився в КРВ.

Перервемо на мить розповідь керівника, бо учасники походу, які переночувати в колибі, запевняли, що їм було наказано нікуди не йти, а кликати, кричати, робити якомога більше шуму.

На питання, чому з тими хто відпочив Коралов не піднявся наверх шукати тих хто загубилися або не послав їх за допомогою в КРВ, вказавши дорогу, він відповідав:

- Я зрозумів, що без рятувальників нічого не зроблю. Чому не послав їх бо думав, що заблукають, погода-то зіпсувалася. Вони були млявими, розбитими. Думав, що сам зроблю швидше. На гребінь їх теж послати побоявся. Стан у мене було панічний ...

Пішов по струмку. (Від хатинки є стежка вниз до автомобільної дороги. - В. X.)

Вирішив, по струмку швидше (?!). Об 11.00 був в КРВ. Показав на карті, намалював схему, написав пояснювальну записку ... (Рятувальники ж стверджують, що ніякої схеми В. Коралов не малював. На карті орієнтувався слабо, мав труднощі вказати, хоча б приблизно, місце знаходження загублених ... - В. X.).

Але повернемося до початку розповіді керівника. В. Коралов відразу ж відкинув єдино правильний варіант - повернутися по власних слідах в притулок "Перелісок" і негайно доставити травмовану дівчину в лікарню. А якщо групі бракувало сил і вміння для транспортування постраждалої - вислати по вже знайомому маршруту того ж Віктора Спірідонова з проханням про допомогу. Ні, він вважав за краще продовжити маршрут. Фатальна помилка! Адже до притулку "Драгобрат" залишалося від місця сумної події 13 кілометрів з набором висоти понад 430 метрів, а потім досить непростим спуском. (Ми пам'ятаємо, що травмованої Юлі важко спускатися! - В. X.)

... На надання долікарської допомоги, перекус і відпочинок в кошарі, розмови, як бути, пішов дорогоцінний світловий час. Керівник зрозумів, що непроглядна темрява може застати їх на хребті, і кинувся вперед шукати хатинку, місце знаходження якої представляв досить приблизно.

Своїм прикладом потягнув за собою трьох учасників відносно добре фізично і технічно підготовлених. Менш підготовлені і супроводжуючі травмовану Юлю сильно відстали. Група з дев'яти чоловік розпалася на чотири підгрупи! Дій по об'єднанню всіх учасників до настання темряви В. Коралов так і не зробив. А навпаки, продовжував рух в темряві мало не до півночі. Скотившись вниз, не робив спроб піднятися до групи. Умови для цього були ... Переночувавши під схилом, не намагався знайти учасників групи, залишених вночі на гребені, а спустився до колиби. Побачивши тільки трьох учасників в хатині, не організує пошук втрачених п'яти чоловік.

Не призначив у разі тимчасового розділення групи свого заступника, не дав йому завдання, порядок дії і зв'язку. Погодьтеся, цілий "букет" помилок, фатальних для людини, яка не один рік ходить в походи в якості керівника.

Що ж відчували, як діяли ті учасники походу, які бачили, як їх керівник зірвався з карниза? Вони мертві і нічого не можуть нам розповісти. Останнім живими їх бачив юний Антон Прасолов. Ось його розповідь:

- Коли я піднявся наверх, вже було темно. Олексій показав мені напрямок подальшого руху і спустився вниз. Я залишився вгорі чекати Галю. Вона йшла до мене на світло запаленого ліхтарика. Керівник тим часом перебував разом з Юлею, Оленою, Вітею. Ми з Галею хотіли спускатися вниз, але вже давно стемніло, почався ураган, туман. Ми підійшли до краю схилу і посвітили ліхтариком. Внизу побачили обрив, втратили напрямок спуску і вирішили заночувати в снігу, дочекатися повернення групи і вранці завидна спуститися вниз. Переночували в наших спальниках. Вранці продовжувався ураган, видимість була не більше 1-2 метрів. Не можна було розібрати, де схил, де підйом. Перед сном я зняв вібрами, а до ранку вони замерзли, і я не зміг їх надіти. Залишився в одних вовняних шкарпетках. Коли вийшли до рюкзака керівника, то почули крики: "Ідіть до нас". Ми почали спускатися в обрив, залишивши нагорі рюкзаки, Галини лижі. Через секунд двадцять з початку спуску ми зірвалися вниз і довго падали. Затримавшись до кінця обриву, побачили Вітю, нижче в сніговій круговерті проглядалися силуети Юлі і Олени. Всі троє були на ногах. Вітя Спірідонов був у нас найстарший після керівника і, відповідно, користувався авторитетом у всіх. Але зараз Вітя був сам не свій, він був дуже легко одягнений: тільки светр і комбінезон. Коли він з нами говорив, то плакав. Говорив, що вони вже не в змозі кудись йти. На питання, де знаходиться керівник, він відповів, що той вночі вивів їх наверх, почав спускатися попереду, показуючи дорогу, зірвався вниз і останнє, що вони чули від нього - це "сюди не йдіть". Перед спуском він їм сказав, що потрібно йти вниз до будиночків і в них заночувати. На питання, де напрямок на будиночки, Вітя відповів, що не знає. І додав: "Внизу немає нічого хорошого, вони все обійшли і наткнулися на тупик".

Ми всі були виснажені, але почали підніматися назад на гору. Буквально через хвилину Вітя, Лена, Юля зупинилися і сказали, що далі йти не можуть. Підніматися нагору продовжували тільки я і Галя. Потім і Галя зірвалася вниз, схоже, сильно вдарилася і крикнула, щоб я піднімався один і вгорі чекав допомоги. На підйом пішло чотири години. Приблизно о 15.00 я вийшов до кам'яного орієнтиру, який до цього з нас ніхто не бачив. Від нього я пройшов до рюкзака керівника і далі вже не міг і не знав, куди йти, так як видимість була відсутня і не було сил. Приблизно з півгодини або годину я пролежав біля рюкзака і вже хотів залишитися тут на зовсім, але потім побачив просвітлення в небі. Почав спускатися вниз по хребту. В районі 16.00 погода покращилася. Йти було важко - сніг по пояс. Зверху я бачив дві долини, праворуч і ліворуч. Потім побачив вертоліт, він наближався до хребта, по якому я йшов. Вирішив, що вертоліт шукає останніх чотирьох і йому не до мене. До того ж зліва від хребта зауважив якийсь будиночок. Дійшов до цього будиночка. Він виявився закритий. Але нижче зауважив ще кілька будиночків і почав спускатися через ліс до них. Вже зовсім стемніло. Я почав кричати. І почув внизу відповідні крики. До мене підбігли наші хлопці - Сергій, Таня, Альоша ... Я вже не міг йти, вони потягли мене до будиночків. Сказав їм, що четверо наших залишилися на схилі і їх потрібно рятувати. Але мені відповіли, що до нас прилітав вертоліт, дав знак залишатися тут.

Ми були впевнені, що вертоліт забрав тих хто відстав. Далі до ранку нічого не пам'ятаю. Весь наступний день був дуже сильний ураган. Ми не могли нікуди вийти. Тільки через день ми втрьох, я, Сергій і Олексій, почали на лижах спускатися вниз, в село. Ми збиралися знайти людей, владу, міліцію, в загальному будь яку допомогу. По дорозі в село зустріли рятувальників разом з нашим керівником. Ми повернулися разом з ними до будиночків. Пояснили, де шукати інших ...

Дізнавшись, що потрібно шукати чотирьох учасників його групи, В. Коралов, як свідчать очевидці, зовсім розгубився і був відправлений вниз, в спецмашину.

Пошуки тривали до настання темряви. Нарешті, вранці 28 січня рятувальники виявили на полонині Гропа чотири заледенілих трупа, засипаних снігом ...

Загинули зовсім молоді люди, студентки Галина Галєєва і Юлія Пойм, технік Олена Філь і інженер Віктор Спірідонов. Їм би жити і жити, вчитися, працювати, любити, ростити дітей, ходити на нові маршрути ... Але на жаль, за елементарну непідготовленість до походу, до екстремальної ситуації їм довелося заплатити занадто високу ціну! ..

І ось ще про що хотілося сказати. Туризм вчить дружбі, взаємодопомозі, врівноваженю, вмінню не розгубитися в найскладніших ситуаціях. Туристи з Миколаєва, коли їх надії на легку веселу прогулянку, такий собі канікульний пікнік на лижах, не виправдалися, відразу ж знітилися, занепали духом. Стали діяти вроздріб, кожен за себе, а значить - проти себе.

Нехай гіркий, трагічний досвід цього походу послужить застереженням тим, хто тільки збирається в дорогу. Гори - завжди гори, будь то Памір або Карпати, особливо взимку. Вони не терплять до себе зневажливого ставлення. Вони суворі екзаменатори. І прихильні до людей підготовлених, які обізнаті, сильним духом і тілом, взаємодопомогою.

Здається, в цьому і полягає перший урок, який можна винести з цієї сумної історії. Але є й інший. Він стосується роботи Закарпатської КРС, дій рятувальників ...

ДРУГИЙ УРОК

Під час розслідування трагічної події вже вдома в Миколаєві В. Коралов говорив:

- 27 січня приїхав до Рахова П. Назаренко, завідувач відділом безпеки туристичних маршрутів і самодіяльного туризму ТЕВО "Закарпаттурист". Я зрозумів, що нарешті почалися рятувальні роботи. До цього КРВ працювали неохоче. Екіпірування жахливе, люди в гумових чоботях ...

Як бачимо, досить серйозне звинувачення на адресу рятувальників.

До речі, цю точку зору поділяють більшість місцевих туристів, з якими вдалося поговорити. Приблизно такої ж думки дотримуються і керівники - голова ради Миколаївської обласної федерації туризму С. Хайнацкий і директор обласного турклубу І. Рура. Не заперечуючи грубих помилок керівника походу В. Коралова, поганій підготовленості групи, вони тим не менш підкреслювали, що, мовляв, якщо б рятувальники діяли пооперативніше, поспритніше, скоординувавши краще рятувальні роботи - трагічного результату могло і не бути ...

Розберемося, наскільки таке тлумачення сумних подій в Карпатах справедливе.

Петро Миколайович Назаренко - досвідчений турист, має за своїми плечима найскладніші походи. Карпати знає досконально. Всього півтора року він очолює Закарпатську обласну КРС. Прийняв господарство слабке, із застарілою і явно недостатньою матеріальною базою. Але про це пізніше.

Кілька днів з ранку до пізньої ночі ми кропітливо аналізували хід рятувальних робіт з виїздом в район події (буквально годину за годиною), провели нараду начальників КРВ і інструкторів Закарпатської області (багато з них безпосередньо брали участь в пошуках). Висловитися дали всім. Розмовляли зі слідчим прокуратури Рахівського району А. Тьоткіним, вивчали документи ...

Беру на себе сміливість стверджувати, що погрішності в рятувальній операції, можливо, і були, але "проколів", які привели б до настільки сумних наслідків, смерті чотирьох чоловік - ні. Більш того, погано одягнені і взуті рятувальники, забезпечені примітивними радіостанціями, працювали у винятково важких умовах самовіддано, ризикуючи собою. Хочу підкріпити ці слова свідченням фахівців, яких важко звинуватити в упередженості.

Старший науковий співробітник Українського науково-дослідного гідрометеорологічного інституту, кандидат географічних наук В. Грищенко, начальник сніголавинного загону О. Аксюк і начальник селевого загону О. Дезіре, які брали безпосередню участь у рятувальній роботі, розповідають:

... 25 січня з ранку погода була нельотна. На прохання рятувальників все ж був викликаний вертоліт з Івано-Франківська. До 15.30 він прибув і в складних умовах почав пошукові роботи. Близько 16.00 нам насилу вдалося сісти на притулку Драгобрат взяти на борт двох рятувальників Ясінянського загону.

Вилетіли в район лиха. Умови важкі - сильний вітер, бовтанка. Верхня частина гори Близниці та сусідніх вершин в хмарах. Орієнтуватися вкрай важко.

Пролітаючи досить низько над землею, на ділянці між притулком Перелісок і г.Близницею, бачили сліди, здебільшого засипані снігом.

Рухаючись від кошари до кошари, нарешті виявили групу з трьох осіб ... Сісти було неможливо через сильний вітер. Знаками дали знати групі, щоб вона залишалася на місці. (Ми пам'ятаємо, що тут теплий будиночок з пічкою, запас дров. У туристів є продукти. Турбуватися про цих трьох поки не потрібно. Треба шукати зниклу "п'ятірку". - В. X.)

Політавши ще трохи - погода різко зіпсувалася, - вертоліт повернувся на Драгобрат і, висадивши рятувальників, повернувся до Івано-Франківська.

- У наступні дні ми щодня чекали на вертоліт, але погода остаточно зіпсувалася: внизу йшов проливний дощ, вгорі - густий сніг і туман.

Нарешті, 28 січня погода покращилася. Безхмарно, але вітер сильний. Об 11.00 прибув вертоліт з Ужгорода, і ми попрямували в район лиха.

Радіозв'язок через погану апаратуру була вкрай поганим. Хочеться відзначити сумлінність і відвагу рятувальників, які без сну і відпочинку проводили пошуки.

Ось так! Без сну і відпочинку працювали люди. Були у них грубі помилки? Здається, ні. В. Коралов, як ми пам'ятаємо, не міг навіть приблизно вказати місце, де він зірвався вниз і втратив людей, що залишилися на гребені. Вони могли заночувати в снігу під гребенем або самостійно вийти до колиби, могли спуститися і вліво, і вправо. Словом, район для пошуку виявився досить великим. І, зрозуміло, рятувальники не підозрювали в той момент про серйозність травми Юлі. Група була цілком автономною, з запасом продуктів. Логічно було припустити, що вона десь "відсиджується", перечікуючи негоду.

І тим не менше за сигналом тривоги, прийнятому Ясінянським КРВ, куди з'явився В. Коралов 25 січня в 12 годині дня, а не в 11.00, як він стверджує, вже через години дві рятувальники були готові до дії. Замовили вертоліт. Про те, що трапилося тут же повідомили керівництво Закарпатського ТЕВО, подзвонили і до Києва ...

Інструктор Ясінянського КРВ І. Мельничук в цей час з'ясовує у В. Коралового обставини, при яких відбувся поділ групи, і приблизне місце знаходження її учасників, погоджує по телефону з начальником Рахівського КРВ Ю. Вербіщуком спільні дії з проведення пошуково-рятувальних робіт.

Гора Близниця і її відроги знаходяться в зоні дії Ясінянського КРВ, тому цей загін виїжджає в район гори і йде по маршруту миколаївчан, але їм назустріч. Погодні умови, погана видимість не сприяють роботі. Коли з вертольота виявили трьох осіб на полонині, орієнтуватися в повітрі було вкрай важко - вершини в хмарах, сильні пориви вітру кидали вертоліт з боку в бік, з небезпекою жбурнути його на землю. Сісти неможливо. Припустили, що це полонина Браїлка (помилково! - В. X.). По радіо повідомили результати пошуку. Рятувальний загін, незважаючи на снігову метіль, кинувся в цей район.

В. Коралова привозять на автостанцію села Кваси. Тут домовлено про його зустріч з Рахівським рятувальним загоном. Коралов повинен вести загін по шляху свого спуску. Але не дочекавшись рятувальників самовільно повернувся в селище Ясіня, на турбазу "Едельвейс".

Начальник Рахівського КРВ Ю. Вербіщук приймає рішення "кинути" рятувальників до притулку "Перелісок" з боку села Білин і почати пошук по шляху проходження тургрупи. Логіка в такому рішенні була - шлях підйому в район гори Стара з села Кваси довший і складніший, ніж підйом з боку "Переліска". До того ж у притулку є снігохід «Буран», який передбачається використовувати в пошуково-рятувальних роботах.

Але де ж був керівник миколаївської тургрупи в цей відповідальний, вирішальний момент?

У своїй другій пояснювальній записці від 27 січня він пише:
"Я прочекав на зупинці Кваси до 16.30 і зрозумів, що з загоном ми розминулися ... Подумав, що о 17.00 туди вже нічого підніматися - буде темно. Поїхав на зупинку Кевелів і почав підйом ... Піднявся туди, де кінчається дорога, метрів на п'ятсот і впав без сил. Зрозумів, що не прийду. Спустився і поїхав в Ясіня дізнатися, як йдуть пошуки ... "

Зусилля багатьох людей (шість рятувальних загони, 63 громадських членів КРВ, група досвідчених туристів з Кишинева брали участь в пошуку. - В. X.) не принесли бажаного результату - порятунку постраждалих. Але чи можна їх звинувачувати в цьому? Здається, ні! Вони мужньо виконали свій обов'язок.

До речі, до такого ж висновку прийшли і учасники наради-семінару, на якому були присутні начальники обласних КРС України та представники республіканської і центральної ради по туризму та екскурсіях.

Але не будемо забувати, що з цієї сумної історії порушено кримінальну справу, триває слідство і тільки суд визначить ту чи іншу міру відповідальності учасників трагедії.

Наше ж завдання в іншому. Давайте замислимося ось над чим (впевнений, що це має пряме відношення до теми обговорення): на Закарпатську область, де проживають майже півтора мільйона осіб і куди щорічно приїжджають сотні тисяч відпочиваючих і туристів, які йдуть в гори, доводиться не більше двадцяти кваліфікованих фахівців , які мають жетон рятувальної служби! Та й ті екіпіровані і оснащені геть погано. Що ж говорити тоді про спорядження "громадських"? Вони йдуть в гори на рятувальні роботи "з чим Бог послав". КРС не може забезпечити для них на час рятувальних робіт навіть середній заробіток! Але ж люди ризикують здоров'ям, а часом і життям ... Доки ж ми будемо забезпечуватись голим ентузіазмом?

Дальше більше! Штати КРВ мінімальні - начальник та інструктор. Їх зарплата на теперішній час невелика - 140 і 135 рублів відповідно. Не тільки сім'ю, себе не прогодуєш! Але ж треба завжди "бути в формі", маркувати туристичні маршрути, вчити громадськість і багато іншого.

... Коли ми з П. Назаренко відправлялися в неблизький шлях з Ужгорода до Рахова, на місце події, то старший досвідчений водій нашого RAFa Д. Бабич, скептично оглянувши стерті покришки, з глибоким зітханням сказав: "Може, і доїдемо ... "

З тремтінням уявив, як вони в ту страшну січневу негоду буквально навпомацки "продиралися" крізь щільний туман і сніг з дощем по крутих гірських серпантинах, щохвилини ризикуючи зламати собі шию.

- Це ще нічого, - зауважив гірко Петро Миколайович. - У нас, хоча б, автомобіль новий. А ось в Рахівському КРВ машина відпрацювала вже два терміни, латана-перелатана. В інших загонах - не набагато краще ...

І ніхто не хоче зрозуміти там, нагорі, - продовжував він, - що рафіки гарні для міста. А нам потрібні автомобілі з двома ведучими мостами, з галогенними (протитуманними) фарами, повним комплектом запчастин та запасом бензину, якого часто вже не допросишся ...

Довга дорога наштовхує на відверту розмову. Про багато бід КРС встигли ми переговорити з П. Назаренко.

- Якби ми мали, - сказав він мені (і до цієї думки повертався потім не раз), - хоча б дві-три спеціально навчені собаки, трагедії могло й не бути. Ми б їх неодмінно знайшли нехай застудженими, обмороженими, але живими! ..

Справді, в Болгарії, Польщі, Югославії та в інших європейських країнах з успіхом застосовують пошукових собак. У сусідній із Закарпаттям Чехословаччині, наприклад, цим займаються працівники рятувального центру "Гірські служба". Вони не раз доводили, що пошук з собакою дозволяє буквально в лічені хвилини відшукати людину, що знаходиться під шаром снігу або ґрунту, під руїнами, що часто дає можливість врятувати потерпілому життя. Крім того, скорочуються великі матеріальні витрати на тривалу роботу багатьох рятувальників. І тільки для нас ця проста істина все ще знаходиться "за сімома замками"!

До речі, якщо ми заговорили про витрати, то в нашому конкретному випадку вартість рятувальної операції вилилася в досить значну суму - майже чотири тисячі рублів! І благо для закарпатських рятувальників, що всі витрати взяла на себе Центральна рада з туризму та екскурсій, якій виділили недавно на ці цілі 200 тис. рублів. Інакше бути б вони, як то кажуть, "і босі і голі". Адже часто до цього бувало - проводить КРС рятувальні роботи, витрачає кошти і ... погіршує своє і без того слабке фінансове становище.

... У багатьох країнах світу рятувальники користуються високим престижем у суспільстві, прекрасно оснащені, добре заробляють. Щоб стати рятувальником, потрібно пройти серйозний відбір. І, звичайно, поки у нас не складеться така ж ситуація, ми будемо знову і знову безглуздо втрачати найдорожче - людські життя. Це, як виявляється, і є другий урок, який можна зробити з нашої сумної історії.

Валерій Худаєв, наш спец. кор.